
03-02-2025
Stilzitten? Dat woord kent Rolf Hiemstra niet. De schoolleider op vrijeschool Het Parcival College in Groningen besteedt dan ook graag tijd aan bijscholing. “Ontwikkeling loopt als een rode draad door mijn carrière. Van mijn 25-jarige loopbaan binnen het onderwijs, heb ik bijna de helft gestudeerd”, vertelt hij. Sinds september 2023 volgt hij de master Facility Management en Real Estate (FREM) aan Hogeschool Saxion in Deventer. “Wat ik daar leer, sluit perfect aan bij mijn huidige portefeuille: huisvesting en facilitaire zaken.”
Een strategische keuze
Drie jaar geleden nam Rolf de portefeuille huisvesting en facilitaire zaken over. Vanaf dat moment begon het idee om voor de derde keer een masteropleiding te volgen te kriebelen. De keuze voor de master FREM was goed doordacht. “Onze school heeft drie gebouwen, waarvan sommige verouderd zijn. Samen met collega’s onderzoek ik de mogelijkheid om deze gebouwen samen te brengen op één locatie,” legt Rolf uit. De masteropleiding FREM biedt hem niet alleen inhoudelijke kennis over gebouwbeheer en facilitair management. Hij krijgt ook strategische, tactische en operationele inzichten van medestudenten. “Wat ik leer, helpt me om gemaakte keuzes beter te onderbouwen in gesprekken met de gemeente en architecten. De masteropleiding sluit dus perfect aan bij mijn dagelijkse werk, waarin ik bezig ben met de ontwikkeling van nieuwbouwplannen.”
Het Engelstalige opleidingsprogramma wordt gegeven in Deventer en is gekoppeld aan de University of Greenwich in Londen. Na het afronden krijgt Rolf naast een diploma van Saxion, ook een diploma van die universiteit. “Samen met wat studiegenoten ging ik een tijd geleden op studiereis naar Londen. Naast dat ik bijleer, ontmoet ik ook nog eens nieuwe mensen. We komen allemaal uit verschillende werkvelden, wat voor verfrissende perspectieven zorgt.”
Financiering met de Schoolleidersbeurs-VO
Studeren kost geld, dat weet Rolf als geen ander. Dat hij van zijn rector een mail ontving over het bestaan van de Schoolleidersbeurs-VO, kwam dan ook goed uit. “Terwijl ik me aan het oriënteren was op een nieuwe opleiding, kreeg ik het mailtje binnen. Ik ging meteen op zoek naar informatie en zag al snel dat ik aan de voorwaarden voldeed.”
Het was geen verrassing dat Rolf bij zijn rector aanklopte met het idee voor een nieuwe masteropleiding. “Hij zag me alweer aankomen”, lacht Rolf. “Ik gaf aan dat ik graag een master wilde volgen. Daarna gingen we samen in gesprek over de mogelijkheden.” Dankzij de Schoolleidersbeurs-VO werd het gesprek makkelijker, legt hij uit. “Een masteropleiding volgen kost al snel zo’n 15.000 euro. En tel daar dan ook nog reis- en studiekosten bij op. Doordat de beurs deze kosten vergoedt, stemde mijn werkgever sneller in.”
Na een positief gesprek met zijn rector schreef Rolf zich in voor de master en vroeg hij de Schoolleidersbeurs-VO aan. “De aanvraag verliep soepel. Ik nam telefonisch contact op, verzamelde de benodigde documenten en diende de aanvraag in. Binnen korte tijd kreeg ik goedkeuring.”
Theorie toepassen in de praktijk
Rolf waardeert vooral de directe toepasbaarheid van de theorie binnen de master. “Zo onderzoek ik voor mijn scriptie wat leerlingen belangrijk vinden in een schoolgebouw. Hoe ervaren ze kleurgebruik, inrichting en werkplekken? Die inzichten neem ik weer mee in onze nieuwbouwplannen. Dat is enorm waardevol.”
Balans vinden tussen werk, gezin en studie
De combinatie van een deeltijdopleiding, een fulltimebaan en een gezin vraagt om een goede planning. “Het is soms pittig, maar goed te doen als je het inplant. Mijn vrouw en dochters steunen me, en mijn collega’s nemen bepaalde taken over”, legt Rolf uit. “Ik werk vaak ’s avonds aan papers en lesopdrachten. Vrijdag is mijn vaste studiedag, dan studeer ik vanuit huis of ben ik op school in Deventer. Facilitaire- en huisvestingzaken worden dan overgenomen door een collega. Hij onderhoudt contact met externe partijen, vraagt offertes op en zet klussen uit. We overleggen wekelijks om alles goed af te stemmen. Natuurlijk moet ik soms schakelen als er iets urgents gebeurt, zoals een technisch probleem of een gesprek met ouders. Dat hoort er ook bij.”
Een leven lang leren
Voor Rolf is studeren meer dan kennis opdoen. “Waarom ik dit doe? Omdat ik het leuk vind en mezelf wil blijven uitdagen”, zegt hij met een lach. “Bijscholing verbreedt je blik, houdt je scherp en helpt je groeien, ook op strategisch niveau. Ik hoop andere schoolleiders te inspireren om hetzelfde te doen. Leren stopt niet na je studie. Een leven lang leren is gezond!”
Tips voor collega-schoolleiders
Zijn advies aan collega-schoolleiders die het volgen van een masteropleiding overwegen? “Kies een opleiding die aansluit bij je dagelijkse werk, dat helpt enorm. Maak goede afspraken met je werkgever en thuisfront. En gebruik de Schoolleidersbeurs-VO, die maakt veel mogelijk. Maar bovenal: gewoon doen. Studeren verrijkt niet alleen je werk, maar ook jezelf. Je groeit als professional én als persoon.”
Ben jij schoolleider in het vo en wil je ook een masteropleiding volgen? Bekijk de mogelijkheden op deze website >>