De regeling Schoolleidersbeurs-VO is het resultaat van afspraken tussen werkgevers en werknemers in het voorgezet onderwijs.

Schoolleidersbeurs-VO stimuleert verdieping in leiderschap

10-09-2025

Schoolleidersbeurs-VO stimuleert verdieping in leiderschap

Irene van Meel over haar master: “Een breder blikveld en meer grip op leiderschap”

Ze werkte veel op gevoel, maar had behoefte aan meer houvast. Voor Irene van Meel, afdelingsleider havo/vwo onderbouw op het Ostrea Lyceum in Goes, was dat de reden om in november 2024 te starten met de Master Leiderschap in Onderwijs bij Avans Plus. “Het gaf me meteen een goed gevoel: korte lijntjes, duidelijke uitleg en de vrijheid om mijn eigen modules te kiezen.” Inmiddels merkt ze het effect. “Ik werk nu doordacht en ben me veel bewuster van veranderingen in de school.” In april 2026 rondt ze haar master af.

Als kind wist Irene het al: “Ik wil juf worden.” Ze begon in het basisonderwijs, maar maakte later de overstap naar het voortgezet onderwijs als docente Nederlands. “De dynamiek op een middelbare school vind ik geweldig,” vertelt ze enthousiast. “En de echte kracht van een school zit voor mij in goede samenwerking.” Aangespoord door haar bestuurder – die regelmatig vroeg: ‘Waarom ga je niet studeren?’ – volgde ze eerst een leiderschapstraject en daarna de opleiding Schoolleider Vakbekwaam. Dat beviel zo goed dat ze besloot door te pakken en te starten met een master.

Direct toepasbaar in de praktijk
“Ik heb echt al zoveel geleerd,” zegt Irene enthousiast. “Niet alleen over management, maar ook over dingen waar je in de praktijk veel aan hebt – zoals het belang van minderheidsstemmen en het meenemen van de onderstroom.” Ook het stuk over persoonlijk leiderschap vond ze waardevol. “Hoe krijg je mensen mee? Hoe maak je impact? Het is echt een brede studie.”

Wat Irene vooral aanspreekt, is hoe praktisch de opleiding is. “Alles wat je leert, kun je meteen toepassen. De modellen en theorieën helpen je om veranderingen in je organisatie goed aan te pakken en problemen gericht op te lossen.” Regelmatig bespreekt ze haar inzichten met de rector en vraagt ze actief feedback aan teamleiders die vergelijkbare opleidingen hebben gevolgd.

Een breder perspectief
Een module die haar bijzonder is bijgebleven, is Stakeholdermanagement. “Aan de hand van een probleem binnen je organisatie kijk je wie daar allemaal invloed op hebben: wie moet je erbij betrekken en wie juist niet?” legt Irene uit. “Je leert met behulp van theorieën overzicht te krijgen en een aanpak te kiezen die echt werkt. Je bekijkt een probleem dus vanuit een veel breder perspectief.”

Werken vanuit visie
De opleiding heeft Irene ook anders leren kijken naar de koers van de school. “We moeten als Ostrea Lyceum nog meer vanuit onze visie gaan werken,” vindt ze. “We vinden het belangrijk om leerlingen breed op te leiden. Ze starten bij ons in de brugklas en krijgen dan de ruimte om van alles te ontdekken, zodat ze uiteindelijk een goede, bewuste keuze kunnen maken voor de bovenbouw.”

Met de nieuwbouw in het vooruitzicht en de plannen voor leerpleinen, stelt Irene zichzelf nu andere vragen. “Hoe gaan we die leerpleinen inzetten op een manier die echt past bij wat wij belangrijk vinden? Door de opleiding kijk ik daar nu met een veel bredere blik naar.”

Studie, werk en thuis in balans
Naast haar werk als afdelingsleider en haar gezin weet Irene ook haar studie goed in te passen. “Ik heb mijn weekritme wat aangepast,” vertelt ze. “Op zondag gaat mijn vriend vaak met de kinderen op pad, zodat ik ongestoord kan studeren. En ’s avonds kies ik er soms voor om een paar uur aan mijn opleiding te werken in plaats van aan schoolzaken.”

Gemiddeld steekt Irene tussen de vijf en vijfentwintig uur per week in haar studie, afhankelijk van de module. “Als ik een verslag moet inleveren, zit ik er natuurlijk wat langer aan,” legt ze uit. “Maar ik heb genoeg tijd om er echt goed werk van te maken – en dat zie je terug in de resultaten.”

Dat ze de opleiding überhaupt kon doen, heeft ze te danken aan de Schoolleidersbeurs-VO. “Zonder die beurs was ik er niet aan begonnen. Ik zou het nooit aandurven om zo’n groot bedrag van school te vragen – daarvoor voel ik me te verantwoordelijk voor het gezamenlijke budget.” De beurs dekt niet alleen de opleidingskosten, maar kan ook worden ingezet om de kosten voor vervanging te betalen. “Er is iemand die tijdelijk een aantal taken van mij overneemt, zoals het voorbereiden van teamvergaderingen of het regelen van roosterwijzigingen. Dat geeft lucht – en ruimte om me echt op mijn studie te richten.”

Twijfel niet, doe die master!
Irene heeft een duidelijk advies voor schoolleiders die twijfelen over een masteropleiding. “Ik heb het jarenlang voor me uitgeschoven, omdat ik er tegenop zag. Maar achteraf had dat helemaal niet gehoeven,” vertelt ze eerlijk. “Ik krijg er juist heel veel energie van, omdat het zo boeiend is.”

Haar boodschap is dan ook simpel: “Stop met twijfelen! Als je het graag wilt, begin er gewoon aan. Zeker nu er ook nog zo’n mooie Schoolleidersbeurs-VO is.”

Ook een masteropleiding doen? Vraag daarvoor de Schoolleidersbeurs-VO aan: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.

 

Plan een gesprek in