
12-05-2025
“Het is een groot voordeel dat je de dingen die je leert tijdens de opleiding meteen kunt gebruiken in je werk”, zegt Robbert Kooistra enthousiast. Hij is teamleider mavo en havo/atheneum onderbouw op CSG Dingstede in Meppel en is bijna klaar met zijn tweejarige Master Educational Leadership bij NHL Stenden in Leeuwarden.
Hij werkt al dertien jaar op Dingstede. Hij begon als docent aardrijkskunde en werd later mentor, examensecretaris en leerlingcoördinator. Zes jaar geleden werd hij teamleider. Om zich verder te ontwikkelen, wilde hij een masteropleiding doen. Zijn leidinggevende steunde dit meteen.
Persoonlijke groei als schoolprioriteit
In de jaarlijkse ontwikkelgesprekken met de directeur en later ook met zijn eigen docenten, staat persoonlijke ontwikkeling centraal. Vragen als ‘Waar zie je jezelf over vijf jaar staan?’ en ‘Waarin wil je je graag ontwikkelen?’ komen dan aan de orde. Hij legt uit: “We bespreken de reden achter een opleidingswens en hoe we dat praktisch kunnen regelen. Zo heb ik in mijn gesprek met de directeur aangegeven dat ik graag de masteropleiding wilde doen met de Schoolleidersbeurs-VO.”
Studeren én werken: de Schoolleidersbeurs-VO maakt het mogelijk
Robbert kan zijn studie goed combineren met zijn werk, mede dankzij de schoolleidersbeurs. “Ik heb elke donderdag studieverlof: de ene donderdag heb ik een lesdag en de andere is voor zelfstudie. Dat maakt het heel behapbaar en helpt me om meer uit mijn studie te halen.”
Om dit mogelijk te maken, heeft hij tijdelijk taken overgedragen. “Zo deed ik Sterk Techniek Onderwijs, maar dat wordt nu gedaan door een collega die daar graag ervaring in op wil doen,” legt hij uit. “Het is mooi dat vervangers zich zo ook kunnen ontwikkelen, en dankzij de beurs is er voor de vervanging geld beschikbaar.”
Inspiratie werkt aanstekelijk
Het volgen van de masteropleiding door Robbert inspireert ook zijn collega’s. “Na mijn studiedag willen de andere teamleiders altijd weten wat ik geleerd heb,” vertelt hij. “En toen mijn medestudenten op bezoek kwamen op onze school, werd mijn opleiding echt zichtbaar.”
“We spreken nu meer over persoonlijke groei op school,” merkt Robbert op. “Eerder ging het vaker over korte cursussen, zoals losse modules van een schoolleidersopleiding. Nu denken we meer aan uitgebreide masteropleidingen, ook door de Schoolleidersbeurs-VO. Onze directeur is inmiddels ook met zo’n opleiding begonnen, dankzij de beurs.”
Verdieping van leiderschap: leren over jezelf en de organisatie
Robbert vindt het fijn aan de master dat hij zijn eigen werk kan gebruiken voor zijn onderzoek. “Ik wil het pedagogische klimaat op school verbeteren,” legt hij uit. “Door mijn studie ben ik dit gaan onderzoeken en bespreek ik het met collega’s, waardoor het echt in de praktijk vorm krijgt. Ik beslis dit niet alleen, maar samen met mijn team.”
Een belangrijke les voor hem is dat hij vaak snel oplossingen bedenkt. “Dat werkt soms, maar het is beter om mensen zelf na te laten denken en hen te betrekken bij veranderingen, zodat meer mensen erachter staan. Dat heb ik de laatste tijd echt bewust gedaan.”
De opleiding leert hem ook breder te kijken. “Je ziet hoe alles in de organisatie met elkaar samenhangt en elkaar beïnvloedt. Het gaat erom het hele plaatje te zien, niet alleen je eigen stukje.”
Een bewuste keuze: balans tussen studie en privé
Hij heeft een goede balans gevonden tussen zijn studie en zijn gezin, waar hij van tevoren met zijn vrouw over sprak. Hij studeert vooral als er geen gezinsactiviteiten zijn. “Meestal werk ik op zondagochtend aan mijn studie als mijn zoons van tien en dertien jaar hun eigen dingen doen. Ook gebruik ik een deel van de vakanties om te studeren,” vertelt hij. “Maar zaterdag is voetbaldag, dan studeer ik niet!”, zegt hij duidelijk. “Mijn gezin weet dat deze periode tijdelijk is, dus ze zullen het straks ook fijn vinden als het voorbij is,” lacht hij.
De kracht van een lerend netwerk
“Het fijne is dat je met een groep mensen bent die hetzelfde nastreven, en je leert ontzettend veel van elkaar,” zegt hij. “We delen hoe we leren, geven elkaar feedback op ons onderzoek en hebben regelmatig gesprekken om van elkaar te leren. Dat is heel waardevol en mijn contacten zijn erdoor uitgebreid.”
Robbert raadt de masteropleiding iedereen aan: “Gewoon doen! Het brengt je echt veel.”
Ook een masteropleiding doen? Vraag daarvoor de Schoolleidersbeurs-VO aan op deze website: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.