Logo Voion

De regeling Schoolleidersbeurs-VO is het resultaat van afspraken tussen werkgevers en werknemers in het voorgezet onderwijs.

Meer inzicht en fundament: de winst van een master voor schoolleiders

09-12-2025

Meer inzicht en fundament: de winst van een master voor schoolleiders

“Als schoolleider kan ik mijn keuzes nu veel beter onderbouwen en daardoor sta ik een stuk zelfverzekerder in mijn rol,” zegt Rob Hofkamp enthousiast over zijn opleiding. Hij zit nu in het tweede jaar van de Master Educational Leadership bij NSO-CNA. Vier jaar geleden begon hij als teamleider. “Ik deed dat vooral op mijn gevoel, maar ik merkte dat ik behoefte had aan meer houvast. Een steviger fundament.”

Rob startte 23 jaar geleden in het onderwijs als docent en ontwikkelde zich van vakgroepvoorzitter, met verschillende coördinerende taken, naar teamleider. Sinds dit schooljaar is hij teamleider onderbouw bij Wings Niekée in Roermond, onderdeel van Stichting Onderwijs Midden-Limburg. Hij woont in Beek, Zuid-Limburg, en heeft bewust gekozen om de opleiding in Amsterdam te volgen. “Een nieuwe omgeving en nieuwe mensen. Het helpt me om zonder vooroordelen te starten. En ik bouw nu een heel nieuw netwerk op – dat is ontzettend waardevol.”

Sterker in mijn schoenen
Voor Rob is vooral de leerlijn Persoonlijk Leiderschap een groot pluspunt. “Je leert niet alleen over theorie of wetenschappelijke inzichten, maar kijkt ook naar jezelf: waar sta ik, wat is mijn volgende stap en wat heb ik nodig. Zo blijf je in ontwikkeling.”

Dat merkt hij in zijn werk. “ik doe dingen niet alleen omdat het logisch voelt, maar omdat ik weet waarom ik ze doe. Daardoor sta ik zelfverzekerder in mijn schoenen. Ik spreek collega’s makkelijker aan, ik durf vaker het voortouw te nemen en het lukt me om lastige boodschappen goed over te brengen.” Ook gesprekken die hij vroeger liever vermeed, pakt hij nu zelfverzekerd op. “Dat is echte winst.”

Beter begrijpen hoe je organisatie werkt
Een ander pluspunt: de opdrachten van de opleiding zijn direct toepasbaar op school. “Elke opdracht werk je uit tot een concrete aanbeveling voor je organisatie, steeds onderbouwd met relevante literatuur. Daardoor heb ik veel meer inzicht gekregen in hoe een schoolorganisatie in elkaar zit.”

“Neem bijvoorbeeld het vak Bedrijfskundig Leiderschap,” vertelt hij. “Daarin onderzoek je de financiële situatie van je eigen school en vergelijk je die met landelijke cijfers. Naast het financiële beeld analyseer je ook welke ontwikkelingen er in de afgelopen jaren zijn geweest binnen het onderwijs en wat de belangrijkste risico’s zijn. Daardoor begrijp ik veel beter welke strategische keuzes er nodig zijn.”

De Schoolleiderbeurs-VO maakt het mogelijk
Rob maakt gebruik van de Schoolleidersbeurs-VO, die bij zijn vorige werkgever nog onbekend was. “Ik was de eerste schoolleider binnen de stichting die er gebruik van maakte. “Die beurs maakt echt verschil: naast het collegegeld blijft er voldoende over om andere zaken mee te betalen, zoals boeken en reiskosten.”

Studietijd spreiden maakt het behapbaar
Rob studeert rond de zestien uur per week. “Bij mijn vorige werkgever kreeg ik één dag betaald studieverlof, bij mijn huidige werkgever heb ik de uren van mijn persoonlijk budget ingezet. De overige studie-uren plan ik in het weekend of ’s avonds. Die tijd gebruik ik ook echt voor mijn studie,” zegt hij stellig. “Je kunt ervoor kiezen om steeds tegen de deadlines aan te zitten, maar dan komen de vakanties en stapelt het werk zich op. Het is daarom beter om het te verspreiden: dat maakt het behapbaar.”

Op school heeft Rob geen concrete taken overgedragen aan zijn collega’s. Maar wanneer hij er niet is, nemen de teamleider bovenbouw en de leerlingcoördinator zijn dagelijkse werkzaamheden over.

Geef je studie de ruimte
Ook privé heeft Rob zijn agenda aangepast om ruimte te maken voor zijn studie. “In de avonduren sportte ik, maar dat heb ik verplaatst naar de vroege ochtend. Zo houd ik ’s avonds meer tijd over om te studeren.” Ook heeft hij tijdelijk enkele activiteiten teruggeschroefd. “Ik ben actief bij veel verenigingen, maar ik heb aangegeven dat ik de komende tweeëneenhalf jaar vanwege mijn opleiding wat minder kan doen.” Thuis heeft hij een studeerkamer ingericht waar hij in alle rust kan leren. “Ik heb het geprobeerd, maar studeren aan de keukentafel werkt niet voor mij,” zegt hij lachend.

Kies bewust en ga ervoor
Rob heeft nog tips voor andere schoolleiders die overwegen de master te gaan doen. “Praat met oud-studenten of vraag aan de opleiding hoe je in contact kunt komen met huidige studenten,” zegt hij. “Zij kunnen je een goed beeld geven van de opleiding en de tijd die je eraan moet besteden.” “En,” voegt hij eraan toe, “als je de nodige informatie hebt verzameld over opleidingen, maak dan heel bewust je keuze. Regel dat je daar tijd en ruimte voor krijgt. Het gaat er niet om dat je je leven om je opleiding heen organiseert, maar dat je je opleiding een duidelijke plek in je leven geeft.”

Rob is helder in zijn advies: “Gewoon doen! Het geeft je veel meerwaarde, dat ervaar ik elke dag opnieuw.”

 

Ook een masteropleiding doen? Vraag daarvoor de Schoolleidersbeurs-VO aan>>