De regeling Schoolleidersbeurs-VO is het resultaat van afspraken tussen werkgevers en werknemers in het voorgezet onderwijs.

Groeien in leiderschap: ”Ik wil me de strategische rol van schoolleider eigen maken’

30-09-2024

Groeien in leiderschap: ”Ik wil me de strategische rol van schoolleider eigen maken’

Dit artikel is verschenen in het magazine Van12tot18 >>

“Ik kijk nu al op een andere manier naar vraagstukken en problemen”, begint Barry Hodiamont, schoolleider van Yuverta vmbo Heerlen. Een paar maanden geleden startte hij met de Executive Master of Management in Education (MME) aan de TIAS School for Business and Society in Utrecht. “Door mijn masteropleiding heb ik mijn blik verruimd, kijk ik meer vanuit een verdiepende en onderzoekende blik naar zaken.”

Hij noemt een voorbeeld: “Zo dacht ik na over wat wij als school voor anderen kunnen betekenen en wat anderen voor onze school kunnen betekenen. Vóór mijn master kwam ik niet verder dan docenten, leerlingen en ouders. Nu bekijk ik het meer vanuit een bredere blik en een onderzoekende houding. Ik kijk meer naar wat er zich buiten de school afspeelt. Dan kom ik bijvoorbeeld ook uit bij bedrijven en de gemeente.”

Veelzijdige masteropleiding
Vrij snel nadat de schoolleider op Yuverta vmbo Heerlen begon, vroeg zijn leidinggevende tijdens zijn functioneringsgesprek of hij een opleiding wilde doen. “Ik hoefde daar niet lang over na te denken, omdat ik me al eerder, toen ik nog teamleider was, op de MME-master had georiënteerd”, gaat Barry verder. “Deze master aan TIAS staat hoog aangeschreven en het afwisselende programma spreekt me erg aan. Je volgt niet alleen colleges over onder andere strategisch management, strategie en omgeving en ‘ecosystemen’, maar praat bijvoorbeeld ook met een Tweede Kamerlid over het onderwijsbeleid en met de directeur van Strijp-T over het vastgoed dat hij beheert en hoe ze van een leegstaand industrieterrein een technologisch vernieuwende community hebben gemaakt. Die gesprekken zijn erg inspirerend. En je leert er veel van: hoe pakken zij het strategisch aan? Wat mij ook motiveerde om mijn masteropleiding te gaan doen, is dat ik gebruik kan maken van de Schoolleidersbeurs-VO. Mijn masteropleiding is niet goedkoop. Het scheelt dus heel veel dat mijn master en alle bijkomende kosten uit de schoolleidersbeurs worden betaald.”

Strategische rol onder de knie krijgen
Barry is nu een jaar schoolleider op Yuverta vmbo Heerlen. Daarvoor was hij teamleider op een andere middelbare school. Hij vertelt: “Als schoolleider hou je je met andere dingen bezig dan als teamleider. Je kijkt bijvoorbeeld naar de doelen van je school op de lange termijn. Wat wil je bereiken en hoe krijg je dat voor elkaar? Je bent dus veel meer strategisch bezig. Ik wil me die nieuwe, strategische rol meer eigen maken. Daarom doe ik de MME-master.” “Maar ook om mezelf uit te dagen, te prikkelen”, zegt hij lachend. “Tot dan toe had ik nog geen universitaire opleiding gedaan. In het begin vond ik mijn masteropleiding best pittig. Vooral de academische manier van denken. Maar gelukkig wende dat snel.”

Heldere afspraken maken
Barry benadrukt dat als je een masteropleiding wilt doen, je van tevoren goede afspraken moet maken met het thuisfront en je collega’s op school. “Zo heb ik met mijn vriendin afgesproken dat ik bepaalde activiteiten op een lager pitje zet. En met mijn directe collega’s, een schoolleider en een aantal coördinatoren, dat zij mijn werk overnemen, als ik drie dagen in de maand college in Utrecht heb en af en toe thuis werk. Als ik thuis werk, beantwoord ik wel mailtjes. Maar de rest van mijn taken nemen mijn collega’s over. Soms kan het best druk zijn voor mijn collega’s. Maar over het algemeen is het goed voor ze te doen.”

Goed je tijd indelen
Is hij tegen dingen aangelopen tijdens zijn master? “Nee, eigenlijk niet”, zegt Barry. “Nou ja, toch wel. Net als op de middelbare school heb je hier soms ook theorie die minder interessant is.” En komt hij geen tijd tekort? “Nee, dat is een kwestie van goed timemanagement. We werken in blokken. Ieder blok behandelen we een bepaald onderwerp. We hebben dan drie dagen college en aan het einde van zo’n blok leveren we een paper in. Elk blok is dus op dezelfde manier opgebouwd. Dat maakt het makkelijker, je weet dus wat je te wachten staat.”

Kers op de taart
En waar kijkt hij naar uit? “Naar de studiereis naar Lissabon. Daar gaan we samenwerken met Portugese collega’s aan projecten en volgen we workshops. Voor mij is dat dé kers op de taart! Maar ook het doen van onderzoek en het schrijven van mijn scriptie, dat is iets waar ik naar uitzie. Ik bijt me graag vast in een onderwerp, ga graag de diepte in. Ik weet nog niet waar mijn scriptie over gaat. Maar misschien ontdek ik wel iets nieuws. Waar niet alleen ik, maar heel het onderwijsveld iets aan heeft.”

Ben je schoolleider in het vo en wil je ook een NVAO geaccrediteerde masteropleiding volgen? Vraag de Schoolleidersbeurs-VO aan: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.