De regeling Schoolleidersbeurs-VO is het resultaat van afspraken tussen werkgevers en werknemers in het voorgezet onderwijs

21-11-2023

Groeien in leiderschap: “Door mijn masteropleiding ben ik strategischer gaan denken”

Een verkorte versie van dit interview is gepubliceerd in het VO-magazine van november 2023 >>

De stap van gymdocent naar teamleider en daarna naar locatiedirecteur maakte Ralf Buiter – directeur van Quintus (havo- en vwo-afdeling) van het Dr. Nassau College – al snel in zijn loopbaan. Hij wilde zijn schoolleiderschap professionaliseren en deed de Master Management in Education bij de TIAS Business School in Tilburg. “Dat heeft me veel gebracht. Ik ben strategischer gaan denken. Bijvoorbeeld: welke maatschappelijke opdracht hebben we als school? Ook heb ik veel wetenschappelijke kennis over onder andere de motivatietheorieën en cultuurinterventies binnen scholen opgedaan. Die kennis zet ik dagelijks in. Daarnaast bekijk ik zaken op een wetenschappelijke manier. Hierdoor ben ik kritischer geworden en vraag ik mezelf eerder af: klopt iets wel?”

Ralf koos voor de Master Management in Education om een aantal redenen. Hij legt uit: “Ik was op zoek naar een wetenschappelijke studie waarin ik uitgedaagd werd. Daarom ging ik voor een universitaire master. Ook vond ik het prettig dat ik deze opleiding naast mijn werk kon doen. En dat ik opdrachten maakte die gingen over onderwerpen die speelden op de school waar ik toen werkte – OSG Singelland. In die tijd gingen een christelijke en een openbare middelbare school samen. Mijn cultuuronderzoek tijdens mijn opleiding was het startpunt voor deze cultuurinterventie tussen beide scholen. Zo had OSG Singelland er ook profijt van.”

Strategisch denken
Vraag je Ralf naar wat hij vooral uit zijn opleiding heeft meegenomen, dan zegt hij volmondig: “Strategisch denken. Ik kijk nu met een bredere, maatschappelijke blik naar het onderwijs. Welke bijdrage leveren we als scholen aan de samenleving? Welke doelstellingen heeft de overheid met het onderwijs? En wat betekent dat dan voor de positie en doelen van scholen? Door dit soort vragen te stellen, kan ik mijn team beter uitleggen waarom we de dingen doen zoals we ze doen.”

Veel kennis opdoen
Daarnaast deed hij veel literatuuronderzoek voor het schrijven van zijn ‘papers’. En deed hij veel kennis op over onder andere de motivatietheorieën. “Die theorieën gebruikte ik voor mijn masterscriptie over bevlogenheid en werkdruk”, vertelt Ralf verder. “Ze laten zien dat mensen meer gemotiveerd, bevlogen zijn als ze autonomie of professionele ruimte krijgen. Uit mijn onderzoek kwam dat het hebben van inspraak ook van invloed is op hun bevlogenheid. Maar minder belangrijk is dan autonomie. Als je bevlogen docenten wilt, dan kun je het beste hun werkdruk verminderen en hun professionele ruimte vergroten door ze meer autonomie te geven. Dat is de eindconclusie van mijn scriptie.”

Kritische blik
“Door mijn Master Management in Education ben ik ook autonomer en kritischer gaan denken. Ik neem nu minder snel dingen aan. Wil daarvoor bewijs hebben, kijk er met een wetenschappelijke blik naar. Dat helpt me om beter weerwoord te geven. Bijvoorbeeld als collega’s een anekdote vertellen over het onderwijs. Dan kan ik dat sneller weerleggen doordat ik meer theoretische kennis daarover heb en ze daarnaar verwijs.

Intensieve opleiding
Waar liep Ralf in zijn opleiding tegenaan? Hij reageert: “Ik vond het spannend om aan de masteropleiding te beginnen. Ik vroeg me af of ik de opleiding wel zou kunnen. Maar gelukkig verdween dat gevoel al snel. Ook was deze masteropleiding intensief om naast mijn werk als schooldirecteur te doen. Het vroeg veel van mijn energie en flexibiliteit. Maar ik kreeg er ook veel voor terug. Ik vond het erg leuk om met andere schoolleiders op te trekken. En om me te laten inspireren en me te ontwikkelen. Ook het maken van mijn masterscriptie vond ik moeilijk. Omdat je hier een half jaar alleen aan werkt. Terwijl ik beter tot mijn recht kom als ik in een groep ben.”

Opleidingskosten voor groot gedeelte vergoed
Ralf kon de Master Management in Education doen, omdat hij dat in het arbeidsvoorwaardengesprek met zijn werkgever ter sprake bracht. “Mijn werkgever ging hiermee akkoord. Hij vond het erg belangrijk dat zijn medewerkers zich ontwikkelen. Ik kreeg niet alle kosten voor de opleiding vergoed. Maar kon de scholingskosten ook als aftrekpost bij mijn belastingenaangifte opnemen. Dus voor een heel groot gedeelte zijn mijn opleidingskosten vergoed.”

Kies een geschikt moment voor masteropleiding
Heeft hij nog tips voor andere schoolleiders die een masteropleiding willen doen? “Jazeker”, zegt hij lachend. “Kies het juiste moment om die opleiding te doen. Zelf wilde ik mijn masteropleiding een jaar eerder doen. Maar toen was ik net directeur op OSG Singelland. Een studiebegeleider van de opleiding raadde me aan om eerst te ervaren hoe het als directeur op deze school was. Zodat ik met meer ervaring en rust aan de Master Management in Education kon beginnen. Uiteindelijk ben ik blij dat ik dat heb gedaan. Dus als je aan een masteropleiding wilt beginnen, vraag je dan af of je daar nu de ruimte en tijd voor hebt.”

Gewoon doen
“En”, besluit Ralf, “begin gewoon aan die masteropleiding!” “Het is voor ons als schoolleiders belangrijk om ons te ontwikkelen. Om zo een goed voorbeeld te zijn voor andere collega’s. Maar vooral om te zorgen voor een sterke beroepsgroep die docenten helpt om kinderen goed onderwijs te kunnen geven.”

Ben je schoolleider in het vo en wil je ook een masteropleiding doen? Vraag de Schoolleidersbeurs-VO aan: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.

Dit interview is ook gepubliceerd op oo.nl >>